Pobierz odtwarzacz Adobe Flash Player
TERAPIA AUTYZMU

Terapia Autyzmu.

„ Kolejny dzień,
kolejne wyzwanie"

Już wiesz, że Twoje dziecko ma trudności z komunikacją, kontaktami międzyludzkimi oraz wyobraźnią. Wiesz, że ma problemy z interpretacją mimiki twarzy, tonu Twojego głosu, że nie rozumie żartów oraz sarkazmów. Zachowania i reguły które powinny być „wyssane z mlekiem matki" są dla niego wielką zagadką i bardzo często stoi zbyt blisko innych ludzi lub całkowicie się izoluję. Rozpoczyna zabawę lub rozmowę w zupełnie zaskakującym momencie lub o niezrozumiałej dla nas tematyce.
Zdarza się, że zachowuje się „dziwnie", gdyż nie zawsze potrafi wyrazić swoje uczucia, emocje lub potrzeby w sposób dla nas oczywisty.
Ma trudności ze zrozumieniem niebezpieczeństwa i zdarza się, że wbiegnie na ulicę nie wyczuwając zagrożenia.

Twoje dziecko prawdopodobnie ma autyzm.

Na szczęście istnieje wiele terapii, które pomogą Twojemu dziecku zrozumieć nasz „pogmatwany" i niepoukładany świat.

Terapia, którą stosuję jest wykorzystywana na całym świecie i wciąż jest doskonalona. Osobiście przekonałam się do niej pracując przez kilka lat w szkole dla dzieci autystycznych w Wielkiej Brytanii, gdzie edukacja oraz czas wolny były zorganizowany według zaleceń metody TEACCH.

TEACCH, czyli program Terapii i Edukacji Dzieci Autystycznych oraz Dzieci z Zaburzeniami Komunikacji, której głównym celem jest przygotowanie uczniów do jak najbardziej samodzielnego funkcjonowania w życiu.

Swoją pracę z dzieckiem rozpoczynam od przystosowania miejsca pracy. Najważniejsze by wyznaczyć konkretne bariery oraz określone miejsce do pracy i odpoczynku. Przy czym nie ma znaczenia, czy jest to ciągle to samo pomieszczenie, czy zajęcia będą odbywały się w domu ucznia. Wprowadzam wizualne odnośniki do danych miejsc, aby ułatwić dziecku poruszanie się oraz stymulować komunikację.
Kolejnym krokiem jest przygotowanie harmonogramu dnia lub zajęć. Umieszczenie wizualnego odnośnika, który wskazuje na to, co w danym momencie dziecko będzie robić, co nastąpi za chwilę oraz widoczny oznaczenie końca zajęć.
Wreszcie następuje opracowanie systemu pracy oraz Indywidualnego Programu Nauczania.


Wszystkie z wyżej wymienionych kroków są opracowywane indywidualnie, w zależności od możliwości danego dziecka. Pomieszczenie ma stać się dla dziecka miejscem spokojnym, poukładanym oraz przewidywalnym. Jego rutyna będzie przedstawiona w sposób dla niego zrozumiały, a więc mogą to być obrazki odzwierciedlające dokładny wygląd przedmiotu, poprzez PEC symbole aż do słów pisanych.

W trakcie terapii wspomagam się zabawą w Multi-sesorycznym otoczeniu, która bazuje na umiejętności wykorzystania potrzeb sensorycznych w zabawie oraz na oswajaniu dziecka z różnymi bodźcami ze świata zewnętrznego. Często w trakcie takiej zabawy dziecko pozwala sobie na chwilę zapomnienia i relaksuje się.

Sposób w jaki prowadzę zajęcia, pozwala na budowanie zaufania pomiędzy uczniem a terapeutą, co w późniejszym etapie umożliwia pracę nad tym co sprawia dziecku trudności. Pracę nad czynnościami dnia codziennego tj prawidłowe spożywanie posiłków, mycie zębów, higiena osobista czy wiązanie butów oraz na nauce typowo szkolnej tj nauka literek czy cyfr.
W miarę możliwości będę pokazywać dziecku metody radzenia sobie z sytuacjami dla niego trudnymi oraz efektywnej komunikacji.

Wspólną, systematyczną pracą zbudujemy pozytywne relacje z Twoim dzieckiem. Pokażemy mu, że życie nie musi być przerażające i może kontrolować to co je otacza. Wspólnie nauczymy się, jak sobie radzić w trudnych sytuacjach oraz znajdziemy drogę komunikacji, która będzie zrozumiała dla obu stron.

Do zobaczenia :)

Agnieszka Gurgul
Pedagog specjalny,terapeuta